נגישותדלג לאזור תוכן מרכזי
 
תפריט

רישוי עסקים

​​​​תוכן עניינים

מטרות חוק רי​שוי עסקים...............................................................2
מהו רישיון לניהול עסק..................................................................3
קבוצת עסקים טעוני רישוי.............................................................4
הגורמים המאשרים.......................................................................5
תנאים למתן רישיון........................................................................6
סוגי רישיונות עסק........................................................................7
תהליך הרישוי...............................................................................8-10
סרגל זמנים להליך הרישוי............................................................11
חשוב לזכור..................................................................................12

מטרות חוק רישוי עסקים

חוק רישוי עסקים תשכ"ח-1968 נועד להביא למימוש המטרות הבאות:

  • הבטחת הגנה נאותה על הסביבה לרבות מניעת מפגעים ומטרדים.
    בטיפול המשרד להגנת הסביבה.
  • מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות.
    בטיפול משטרת ישראל.
  • בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו.
    בטיפול משרד התמ"ת.
  • מניעת סכנות הדבקות ממחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחומרי הדברה, בדשנים ובתרופות.
     בטיפול משרד החקלאות.
  • הבטחת בריאות הציבור לרבות תנאי תברואה נאותים.
    בטיפול משרד הבריאות.
  • קיום הדינים הנוגעים לתכנון ובנייה ולשירותי הכבאות.
    באחריות הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שומרון ואיגוד ערים לכבאות חדרה.

חזרה לתוכן העניינים

מהו רישיון לניהול עסק?

רישיון העסק נועד להבטיח כי ננקטו כל האמצעים והסידורים המתאימים להפעלתו התקינה של העסק עפ"י מטרות החוק לטובת הציבור הר​​​חב.

  • רק עסק המוגדר כטעון רישוי בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי) התשנ"ה-1995, חייב ברישיון לפתיחתו ולניהולו.
  • רישיון עסק ניתן לאדם, למקום ולסוג העסק.
  • רשימה מפורטת של עסקים טעוני רישוי ניתן לקבל במחלקה לרישוי עסקים.

מחובת רישוי עסק פטורים משרדים שונים של מקצועות חופשיים כמו עורכי דין, רואי חשבון ועוד. כמו כן פטורים מרפאות לסוגיהם השונים, סטודיו להתעמלות, פעוטונים, גני ילדים
פרטיים וכו'. ישנם גם עסקים מתחום המסחר שאינם חייבים ברישיון לניהול עסק, בהם: מכירת הלבשה והנעלה, חלקי חילוף חדשים לרכב, כלי בית, מכשירי כתיבה וספרים.

חזרה לתוכן העניינים

קבוצות עסקים טעוני רישוי

שר הפנים דירג בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ה-1995, עשר קבוצות עיקריות כשלכל קבוצה רשימת פריטים שנקבעות כטעוני רישוי.
חלק מהעסקים מוגדר בצו בשם העסק כמו "בית מרקחת" וחלקם מוגדר כסוג עסקכמו "מזון ומרכיביו". הקבוצות הן:

קבוצה 1 - בריאות, רוקחות וקוסמטיקה.
קבוצה 2 - דלק ואנרגיה.
קבוצה 3 - חקלאות ובעלי חיים.
קבוצה 4 - מזון.
קבוצה 5 – מים ופסולת
קבוצה 6 - מסחר ושונות
קבוצה 7- עינוג ציבורי, נופש וספורט.
קבוצה 8 - רכב ותעבורה.
קבוצה 9 - שירותי שמירה ואבטחה,
קבוצה 10- תעשיה, מלאכה, כימיה ומחצבים.

חזרה לתוכן העניינים

הגורמים המאשרים רישוי​​ עסק

קיימים מספר גורמים שבעלי עסקים טעוני רישוי חייבים לקבל את אישורם לקיום העסק. גורמים אלה, רשאים להתנות את אישורם בתנאים מיוחדים ותנאים נוספים בהתאם לחוק. הגורמים הם:

  • רשות הרישוי - בעיר קיימת "רשות רישוי" שבסמכותה להוציא רישיון לעסק. בראש רשות הרישוי עומד ראש העיר אלא אם הוא האציל סמכותו לאחר לפעול מטעמו.
  • גורמי רישוי - גורמים בעירייה שהסכמתם, המותנית בתנאים ודרישות מקצועיות ספציפיות, נדרשת לצורך קבלת הרישיון: יחידת ההנדסה/וועדה לתכנון ובנייה, הגנת הסביבה, הפיקוח העירוני, מים, ביוב ותברואה.
  • נותני אישור - גורמים מקצועיים במשרדי הממשלה שהוסמכו ע"י השרים הנוגעים בדבר לתת אישור מטעמם לרישיון: משרד הבריאות, המשטרה, משרד התמ"ת, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות – בהתאם לסוג העסק.
  • גורמים נוספים - גורמים מקצועיים נוספים הנותנים אישור לרשות הרישוי: שירותי הכבאות והיחידות הסביבתיות להגנת הסביבה, ה מהווים גורמים מאשרים עבור רשות הרישוי.
  • גורמים אחרים (עפ"י חיקוק אחר) - התניה של רישיון העסק באישור מוקדם של גורמים ממשלתיים אחרים שאינם חלק מנותני האישור המצוינים לעיל. לדוגמא:קבלת רישיון עסק למוסך מותנה בקבלה מוקדמת של רישיון מקצועי למוסך מטעם משרד התחבורה.

חזרה לתוכן העניינים

תנאים לקבלת רישיון עס​ק

רשות הרישוי או נותן אישור רשאים להתנות את רישיון העסק, היתר זמני ו/או אישור, בשלושה סוגים של תנאים שבאים להבטיח את קיום מטרות הרישוי:

  • תנאי מוקדם - יש לקיימו לפני שינתן הרישיון או ההיתר הזמני.
  • תנאי ברישיון - כאשר הרישיון או ההיתר הזמני כולל בתוכו תנאים שיש לקיימם דרך קבע בעת הפעלת העסק.
  • תנאי נוסף - תנאי שהוסיפו לרישיון או להיתר הזמני, לאחר שהוצא.

חשוב לדעת:

  1. קביעת תנאים: נותן האישור רשאי להוסיף/לשנות לעסק תנאי ברישיון, שניתן לצמיתות/לתקופה, בכל עת שיתעורר הצורך לכך.
  2. שימוש חורג: עפ"י חוק רישוי עסקים לא ניתן לאשר רישיון לעסק שאינו עומד בדרישות דיני התכנון והבנייה, למשל עסק שנעשה בו שימוש שלא בהתאם לשימוש שאושר בהיתר או בתכנית בנין העיר (התב"ע) התקפ/ה החל/ה עליו (שימוש חורג). לדוגמה - על מנת להתיר שימוש מסחרי בדירת מגורים, המהווה "שימוש חורג", יש לבצע תהליך שינוי ייעוד או הוצאת היתר ל-"שימוש חורג", לפי חוק התכנון והבנייה. "שימוש חורג" שניתן לעסק הינו זמני ומחייב ביצוע תהליך חידוש מדי תקופה. יותר מתוקף ה"שימוש החורג".

חזרה לתוכן העניינים

סוגי רישיו​​נות עסק

רשות הרישוי מנפיקה סוגים השונים של רישיונות העסק:

  • רישיון לצמיתות - רישיון שהוא בתוקף מיום הוצאתו ועד בכלל, כל עוד לא ביטלה אותו רשות הרישוי.
  • רישיון תקופתי - רישיון הניתן לתקופה מוגדרת של שנה אחת/שלוש שנים/חמש שנים, והוא מיועד לסוגי עסקים שבהם יתקיים הליך חידוש רישוי מחדש בתום תקופת תוקפו של הרישיון. זאת בהתאם לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), תשס"א-2000 (התוספת הראשונה).
  • רשיון לצמיתות/תקופתי זמני - הרשות המקומית רשאית לקבוע סיום תקופת הרישיון במועד מוקדם מזה הקבוע ברישיון לצמיתות ומרישיון תקופתי, ובלבד שתקופת הרישיון לא תפחת משנה אחת. לדוגמה: עסק שהינו תקופתי לחמש שנים אולם קיבל אישור "שימוש חורג" רק לשנה, הרשות המקומית תנפיק לו רישיון רק לשנה.
  • רישיון לעסק שהוא זמני מטבעו – למשל רישיון לקרקס. תוקף הרישיון הינו פחות משנה.
  • היתר זמני - היתר לעסוק בעסק טעון רישוי לתקופה שלא תעלה על שנה אחת, שיינתן לפני מתן רישיון, וזאת באישור נותני האישור.

חזרה לתוכן העניינים

תהליך הרישו​​​​י

על מנת שהעסק יפעל כראוי ולא יגרום, חלילה, לפגיעה באיכות החיים והסביבה ויסכן בכך את שלומם, ביטחונם, בטיחותם ובריאותם של האזרחים, קיימים מספר שלבים בתהליך הרישוי, שבהם נדרש לעמוד בדרישות ותנאים של גורמי ונותני הרישוי.

שלב א': מידע מוקדם והכנת מסמכי הבקשה

  1. יש לוודא, בטרם חתימה על חוזה לשכירת עסק, כי העסק פועל ברישיון וכי ניתן לקבל בו רישיון חדש על שם השוכר.
    זכרו! – "סוף מעשה במחשבה תחילה" ולכן אל תשקיעו ותסכנו את כספכם בעסק שלא ניתן לקבל בו רישיון!!!
  2. מומלץ על המבקש להקים עסק שהוא  "טעון רישוי" להגיע  למחלקה לרישוי עסקים בעירייה על מנת לקבל מידע מוקדם ומסמכי בקשה.
  3. לצורך קבלת המידע המוקדם נדרש להכין: 
    1. כתובת מדויקת של העסק, מס' משלם ומספר נכס וכל פרט אחר שיכול לסייע באיתור העסק.
    2. מידע מלא לגבי המבקש כגון: מספר חברה, מספר טל' פקס וכדו', פירוט העיסוקים המבוקשים לקיום בעסק, שטח ומבנה העסק.

במידע המוקדם ניתן לקבל:

  1. הגדרת סוג העסק עפ"י צו רישוי עסקים.
  2. מדיניות רישוי והנחיות ייחודיות על פי סוג העסק ומיקומו: הנחיות להכנת תוכנית העסק, הסדרי חנייה, מדיניות התרי פעילות בלילה וכו'.
  3. בעיות רישוי צפויות: מיקום בעייתי באזור מגורים, וכדו'.
  4. חוקים ותקנות רלוונטיות שהעסק יהיה חייב לעמוד בהם.
  5. הצורך בהוצאת היתר בנייה למבנה העסק או שינוי יעוד או-"לשימוש חורג" עפ"י חוק התכנון והבנייה.
  6. פרטים על גורמי ונותני הרישוי הנדרשים לאשר את העסק.
  7. הנחיות להגשת הבקשה לרישיון במספר עותקים כגון תוכניות עסק, מפה מצבית, תרשים סביבה, מסמכים וטפסים רלוונטיים.
  8. על מנת לבחון היטב את התכנות קיום העסק קיימת אפשרות להגיש בקשה לקבלת חוות מקדמית מהרשות המקומית ואו מנותני האישור. הבקשה כרוכה בתשלום אגרה ובהגשת טפסים ותוכניות בהתאם לחוק.

שלב ב': הגשת הבקשה ותשלום אגרה

על המבקש להגיש ליחידה לרישוי עסקים בעירייה בקשה לקבלת רישיון עסק על גבי טופס מובנה וחתום על ידו, שתכלול:
מסמכים נלווים שפורטו בחוק, כמו תרשים סביבת העסק, מפה מצבית ותוכנית עסק (הנדסית) חתומה ע"י בעל מקצוע מוסמך, וכן אישור לתשלום אגרה.

אם הבקשה מתייחסת ל-"מפעל מסוכן", על מגיש הבקשה לצרף תיק מפעל שבו מפורטים הסיכונים והאמצעים למניעתם, כפי שנקבע בתקנות רישוי עסקים (מפעלים מסוכנים), התשנ"ג-1993.

המחלקה לרישוי עסקים גובה אגרה עבור השירותים הניתנים על ידה והמחושבת בד"כ לפי כל פריט בנפרד (כמופיע בצו רישוי עסקים). האגרות הקיימות: אגרת בקשה לרישיון או היתר זמני לעסק, אגרת כפל רישיון, אגרת רישיון עסק (בחידוש רישיון וברישיונות שלא שולמה אגרת בקשה לרישיון).

שלב ג':בחינת הבקשה

הבקשה והמסמכים הנלווים נבחנים ע"י היחידה לרישוי עסקים ולאחר אישורה תנפיק הרשות המקומית למבקש אישור לכך שהבקשה הוגשה.

שלב ד': העברת הבקשה לאישור גורמי ונותני האישור

הבקשה מועברת ע"י היחידה לרישוי עסקים במקביל, לבדיקה הנדסית של מח' ההנדסה/הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לשם בדיקת התאמת העסק לדיני התכנון והבנייה,למחלקות העירייה הנוגעות בדבר, לגורמי ונותני האישור הרלוונטיים (כבאות, הגנת הסביבה, משטרת ישראל, משרד הבריאות, משרד התמ"ת, משרד החקלאות), וכן לגורמים נוספים בהתאם לצורך, לשם קבלת אישורם ותנאיהם או התנגדותם המנומקת לפתיחת העסק.
כל גורם מאשר/ נותן אישור-יבחן הבקשה בהתאם לסמכות שהוענקה לו בחוק ולא יתנה את אישורו באישור של גורם אחר. בכך יישמר העיקרון של הפרדת סמכויות.

שלב ה': בחינת הזכאות לרישיון/היתר זמני

היחידה לרישוי עסקים מרכזת את חוות הדעת והתנאים של גורמי ונותני האישור.
תשובה חיובית -  העירייה עורכת את הרישיון/היתר זמני והתנאים להפעלת העסק ומחתימה את ראש רשות הרישוי  על הרישיון.
תשובה שלילית של נותן האישור - העירייה תוציא למבקש מכתב מנומק על סירוב למתן הרישיון.
מתן תנאים מוקדמים - העירייה אינה מאשרת פתיחת העסק טרם ביצוע תנאים מוקדמים שיניחו את דעתה.

שלב ו': הנפקת רישיון עסק/היתר זמני

א. זימון בעל העסק והחתמתו על הצהרה לפיה לא נעשו שינויים בעסק.
ב. תשלום אגרה (במקרה של חידוש רישיון עסק).
ג. מתן הרישיון ביד.

הערות:

  • רשות הרישוי אינה רשאית להנפיק רישיון עסק או היתר זמני ללא אישורם של נותני האישור והגורמים הנוספים.
  • אין תוקף לרישיון עסק/היתר זמני כל עוד ההצהרה אינה חתומה ולא שולמה האגרה.

חזרה לתוכן העניינים

סרגל זמ​נים

במטרה ליעל ולזרז את תהליך הרישוי ולשפר את השרות לאזרח, הטיל שר הפנים על רשויות הרישוי ונותני האישור הגבלות זמן לטיפול בבקשה לרישיון/היתר זמני, או לחוות דעת מקדמית, כך שכל גורמי הרישוי ונותני האישורים מחויבים להשיב על כל הפניות אליהם בזמן קצוב כמפורט בסרגלי הזמנים המפורטים להלן, שמתייחסים לבקשות שבהן נדרש אישורם של נותני אישורים. פרטים נוספים לגבי לוחות הזמנים ניתן לקבל  בעירייה.

סרגל זמנים לבקשה והנפקת רישיון

נושא טיפול  בעירייה טיפול גורמי ונותני האישור​​ טיפול העירייה להנפקת רישיון סה"כ לתהליך
זמן מינימום 21 ימים 30 ימים 7 ימים כחודשיים
זמן מקסימום 45 ימים 90 ימים 7 ימים כשישה חודשים

הערות:
זמנים אלה מתבססים על כך שמגיש הבקשה עומד בכל דרישות החוק ואין כל עיכוב מצדו. עיכוב מצד מגיש הבקשה יאריך את זמן הטיפול בבקשה וסרגל הזמנים ישתנה בהתאם.

סרגל זמנים לחידוש רישיון

 

הרשות המקומית נותני האישור הרשות המקומית
פעולה רשות הרישוי מודיעה לנותני האישור תשובת נותני האישור לרשות המקומית הודעה לבעל רישיון תקופתי/זמני על הנפקת רישיון (מחייב את בעל הרישיון בהצהרה ותשלום אגרה). או לחילופין דחיית הבקשה
זמן 90 יום לפני סיום תוקף הרישיון 60 יום לפני סיום תוקף הרישיון 14 יום לפני סיום תוקף הרישיון

הערה:
סרגל הזמ​נים לחידוש הרישיון מתבסס על כך שהליך החידוש תקין ועומד בכל דרישות החוק ותנאי גורמי ונותני האישור.

חזרה ל​תוכן העניינים

חשוב!!!

  1. רישיון העסק-בא להבטיח כי נעשו האמצעים והסידורים המתאימים להפעלתו התקינה של העסק, עפ"י מטרות החוק לטובת הציבור הרחב וטובת בעל העסק, הכוללים, בין  השאר, עמידה בדרישות חוקי התכנון והבנייה, סידורי כיבוי אש, בטיחות המבנים, קיום תנאי תברואה מתאימים, מניעת מטרדים לסביבה וכיו"ב.
  2. עסק טעון רישוי - עפ"י החוק מחויב ברישיון עסק מטעם הרשות המקומית.
  3. עסקים טעוני רישוי - משרד הפנים פרסם צו שבו מפורטים סוגי העסקים טעוני הרישוי (כדוגמת עסקי מזון, מפעלים,בתי מלאכה, מקומות עינוג ציבורי וכיו"ב).
    רשימה מפורטת של עסקים טעוני רישוי ניתן לקבל במחלקה לרישוי עסקים.
  4. הרישיון – הוא אישי וייחודי למקום ולסוג העסק.
  5. הצגת רישיון - החוק מחייב להציג את רישיון העסק במקום בולט בעסק.
  6. תנאים לרישיון - קבלת הרישיון מותנה בעמידה בתנאים ובאישורם של מספר גורמי ונותני אישור (משרדי ממשלה וגורמים מקומיים ואחרים). עמידה מהירה בתנאים תקצר את הליך הרישוי.
  7. הנפקת רישיון עסק - הרשות המקומית אינה יכולה להנפיק רישיון עסק ללא עמידה בתנאים ואישורם של כל גורמי ונותני האישור המפורטים בצו רישוי עסקים, לרבות עמידה בחוקי תכנון ובנייה ובדרישות הכבאות.
  8. ביטול רישיון - הרשות המקומית רשאית לבטל רישיון עסק מיוזמתה או מיוזמת נותן אישור, אם העסק חרג מתנאי הרישיון. ביטול הרישיון יתבצע רק לאחר שיתאפשר לבעל העסק לשטוח את טענותיו בפני הרשות המקומית.
  9. חידוש רישיון - יש לחדש רישיון עסק לאחר כל שינוי בבעלות העסק, במבנה העסק, או כל שינוי אחר בתנאי הרישיון.
  10. זכות כניסה - החוק מאפשר לכל גורמי ונותני האישור להיכנס למקום העסק על מנת לבדוק אם מולאו כל הוראות החוק ועל בעל העסק להתיר כניסה זו.
  11. איסור התקשרות - חל איסור על משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות,  להתקשר בקשר חוזי עם עסקים טעוני רישוי שאין להם רישיון עסק תקף.
  12. עונשין - ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה פלילית. העסק צפוי לצו סגירה מנהלית ובעליו צפוי להיתבע לדין, לקנסות גבוהים ולהטלת עונשי מאסר

חזרה לתוכן העניינים

רישוי עסקים